top of page
Search
  • Writer's pictureVladimir Pejić

ASUS ROG MAXIMUS Z690 APEX DDR5

Updated: Apr 15, 2022

U poslednje vreme se osećam čak i malo privilegovano kada su određeni proizvodi na recenzijama u pitanju, jer ih ne viđam čak ni na nekim najvećim stranim tech kanalima i ova matična ploča svakako spada u jedan takav. Asusova Republic of Gamers MAXIMUS Z690 APEX je ploča koja trenutno u Evropi kreće po ceni od oko 750€, a vi ćete danas gledati moje utiske sa njom nakon neke tri nedelje testiranja!



Prva stvar koju moram odmah da napomenem je podrška za hlađenja procesora, jer ovo generalno mogu klasifikovati kao jedini problem koji sam ovde zapazio. Gledali ste test Safirovog vodenog hlađenja i Arctikovog vazdušnog, oba testirana na ovoj ploči - ako niste zaista ne znam šta čekate - ali kod oba kulera sam primetio dve interesantne stvari. Kako su oba fabrički projektovani za LGA1700 podršku i isporučuju se sa njom u kutiji isto tako su prikazali da ova matična poprilično odstupa od normi u svojem dizajnu. Kod Safira mi je prvi DDR5 slot, od ukupno dva, bio potpuno blokiran, a Arctic sam jedva ugradio. Oba kulera su postigli vrhunske rezultate hlađenja ALI sa ovom matičnom ćete morati biti jakoooo pažljivi kada budete birali hladnjak.



Dakle to neka bude čak i upozorenje za sve. Inače Z690 APEX je tipična overklokerska matična ploča na koju nas je ASUS navikao već nekoliko generacija unazad. Samo dva RAM slota - naravno, što manje konekcija uz što kraći put do njih, mogu uticati da izvučete brži i bolji rezultat od ostalih - kod ovakvih ploča je to vrv i među najvažnijim stvarima. Druga stvar koja vam otkriva na kom nivou je ova ploča u odnosu na ostale je gomila BIOS nadogradnji od lansiranja - znači da je podrška mnogo veća i češća kod ovakvog modela. Imam u studiju ploče koje su letos lansirane a nemaju više od jednog biosa još uvek.



Dva 8-pinca na vrhu ploče i VRM sa 24 faze i power stejdževima od 105 Ampera - ovo bi u prošloj Intel generaciji možda bilo i suludo, ali setite se da 12900K vuče oko 270W kada uklonite TDP limite. Na prethodnoj Z590 APEX ploči sam se igrao sa AI overklokom, koji i ova ploča nudi kao opciju i tamo iskreno nisam nešto preterano ni primetio da se dešava, ali ovde sam npr. imao skok na 5.2GHz sa 12600K performans jezgrima i ravno 4GHz sa onim efikasnim - duduše na ovoj brzini i sa ukupnom potrošnjom od oko 167W nazivati ovako nešto efikasnim je vrlo loš vic.



Hlađenje VRM-a je svo vreme bilo na nivou zadatka, nije prelazilo 60 stepeni, što za 750€ itekako i očekujem da se ne lažemo. Ali kao što rekoh na početku, ASUS je malo i preterao sa tim hladnjacima. Opet s druge strane ovo je ploča koja je tjunirana za tečni azot, ima čak i fizičke prekidače koji je stavljaju u taj LN2 mod rada - koristiti vazdušno ili all in one vodeno hlađenje ovde je kao da grebete po površini.


Čekirajte sada na koji način je ASUS na ovu ploču ubacio podršku za PCIe 5.0 - dva grafička slota koje vidite ovde su oba PCIe 5.0 x16 - a ako su oba u upotrebi onda rade kao x8/x8. Add in kartica ima dva M.2 slota pete generacije i zato onaj x8 mod ima smisla jer svaki SSD koristi četiri linije. E sad, ovi M.2 slotovi na ploči su svi PCIe 4.0, dok poslednji podržava još i M.2 Sata diskove. Što se ovoga tiče svaka ploča je drugačija ali generalno ovaj APEX model ima nenormalnu podršku za one najbrže SSD-ove.



Sviđa mi se što nisu gurali previše RGB-a ovde, sviđa mi se i kako ovaj hladnjak na preseku ima ROG ispisano ovako pod uglom, a ne sviđa mi se što je ploča teška kao crna zemlja, ali ima i zašto je tako. Sve u svemu postigao sam neverovatne rezultate na njoj a bukvalno sam nju samu pustio da mi overklokuje procesor, DAKLE VEŠTAČKA INTELIGENCIJA KOBAJAGI, ALI PLOČA JE ODREDILA DA MOJ HLADNJAK TO MOŽE PODNETI I ZAISTA JE PRI TOM PRVOM RESETU NAKON AKTIVACIJE OVOG MODA SAMA TESTIRALA DOMETE I MOGUĆNOSTI, URADILA SAMA NEKI INTERNI BENCHMARK U BIOSU I ZAKLJUČILA DA SU 5.2ghZ ONO ŠTO MOŽE DA MI PONUDI. OVO ISKRENO ŽELIM DA VIDIM NA SVAKOJ PLOČI.




Veliki minus za onu čitavu situaciju sa normalnim CPU kulerima, veliki plus za sve ostalo a cenu nećemo komentarisati ovaj put. Od mene može da dobije Zlatnu medalju za priložene overklok rezultate!

95 views0 comments
bottom of page